Logo

S čajom som mal kontakt už od detstva, nikdy som nebol fanúšik pitia mlieka, tak som pil čaje. Mama varila každý deň nejaký čaj, ruský, čínsky, indický, repík, podbeľ, lipu, šípky… Vtedy som to samozrejme neriešil čo je čo, skrátka pil som čaj.

Zásadná zmena prišla okolo roku 1996, keď som dostal darom peknú plechovú dózu so zeleným čajom Lung Ching. Aj keď to z dnešného pohľadu nebol príliš kvalitný čaj, jeho chuť a vôňa ma nadchla. V tom čase nebolo dostupných veľa kvalitných informácií o čaji, zmenilo sa to až v roku 1998, keď vyšla kniha „Všechny čaje číny“. Postupne začali vychádzať ďalšie zaujímavé knihy, napríklad „Vše o čaji pro čajomily“ od Karla Valtera. Samozrejme s nástupom a rozšírením internetu v našich končinách sa prístup k informáciám o čaji prudko rozšíril. Žiaľ slovenský čajový trh bol v tých časoch na veľmi slabej úrovni, kvalitný čaj sa tu prakticky nedal nikde kúpiť. Bola tu síce sieť čajových predajní, ale tam predávali len podpriemerné čaje, prípadne raz za čas sa tam objavila maximálne slušná štandardná trieda, ale aj to nie vždy čerstvá… Zvyšok tvorili prevažne chemicky aromatizované čaje od výmyslu sveta. Nezostávalo mi nič iné, len objednávať a kupovať čaje zo zahraničia.

Vyvrcholilo to tým, že som sa rozhodol využiť svoje kontakty s obchodníkmi s čajom, a založil som internetový čajový obchod. Koncom roku 2002 som spustil prvý slovenský on-line obchod s čajom, ktorý mal v celku ucelenú, prehľadnú a širokú ponuku kvalitných čajov s množstvom informácií a fotografií. prvý webNeodradila ma ani neskutočná colná byrokracia, ktorá vtedy na Slovensku panovala. Nezabudnem na noci, strávené na colniciach… Nad názvom obchodu som dlho rozmýšľal, napokon ma inšpirovala kniha o japonskom čajovom obrade Chanoyu, kde popisovali čajový domček, v ktorom sa obrad odohrával. Tak vznikol názov obchodu Čajový dom. Veľmi rád spomínam na toto obdobie… Koncom roku 2003 som z podnetu jednej bratislavskej čajovne rozšíril svoj obchod aj na veľkoobchod. rozcestnikČajovému domu sa postupne začínalo celkom dariť. Asi v roku 2005 som pribral k podnikaniu spoločníčku, výrazne sme rozšírili sortiment aj o rôzne nečajové veci ako, bylinné vody a sirupy, vonné tyčinky a oleje, chalvy, čajové čokolády a cukríky, rôzne dekorácie a iné „nezmysly“… Už vtedy som cítil, že rozšírenie sortimentu o rôzne komerčné nečajové komodity nie je ten správny smer, ale firme sa začalo dariť ešte viac…

Ale ako to už v živote a podnikaní často chodí, prišli aj horšie chvíle. V roku 2007 som prišiel o doménu Čajový dom. Priznávam, dosť ma celá situácia mrzela, hlavne okolnosti prevodu domény na iného vlastníka, ktorá sa odohrala poza chrbát bez môjho súhlasu a vedomia. To bol koniec Čajového domu aký dovtedy bol. Nový vlastník domény sa žiaľ dostal aj k mailom a databázam, čo aj náležite využil. Je smutné, že veľa podnikateľov sa snaží prísť k biznisu radšej tak, že si niečo hotové kúpi, odkopíruje, alebo aj ukradne. Nezaťažujú sa tým, aby si vymysleli a vybudovali niečo sami…

Obchodu s čajom som sa nechcel vzdať, tak som musel začať prakticky úplne odznova. Tento krát som obchod nazval Tealand. Zameral som sa výlučne len na kvalitné a špičkové čaje, kde nechýbali ani rarity. Obchod fungoval takmer do konca roku 2010, keď som sa rozhodol ukončiť podnikanie. Stránky Tealand.sk som však z nostalgie nechal stále aktívne, slúžia už len ako informačný archív čajov so všetkými informáciami, ale bez možnosti objednávania. Nájdete tu tisíce fotografií čajov a čajového príslušenstva….logo_Tealand

Za osem rokov obchodovania s čajom som mal možnosť ochutnávať nesmierne množstvá čajov. Od štandardných tried, až po úplné špičky. Čaje mám samozrejme stále rád, je to moja vášeň. Keď im raz naozaj prepadne, je to na celý život…
Bez významnej kľúčovej pomoci kamaráta a kolegu z bývalej práce Tomáša Poláka, by sa obidva obchody nepodarilo spustiť, minimálne by nemohli byť také, aké boli…